Hoe we werkgeluk van jonge profs kunnen maken of kraken

Do’s en dont’s bij werken met stagiaires en young professionals

Stagiaires. De belangrijkste functie van werken met stagiaires, is dat je mensen de kans geeft ervaring op te doen in een vak dat relatief nieuw voor ze is, en ze zo helpt bij hun ontwikkeling. Het is ook fijn als ze taken binnen je bedrijf kunnen oppakken waar je anders mogelijk niet direct aan toekomt. Omdat ik van de week een paar verhalen hoorde over stage-ervaringen, waar mijn mond van openviel, besloot ik dit artikel te schrijven over: Do’s en dont’s in werken met stagiaires en young professionals.

Passie krijgen door kutklussen?

Zelf werk ik graag met stagiaires. Vaak zijn ze enthousiast en leergierig. Het wordt echt leuk wanneer ze enthousiasme ontwikkelen voor een vak. Des te verbaasder was ik toen ik van de week een aantal verhalen hoorde van jonge studenten die in hun begeleiding tijdens stage het tegengestelde tegenkwamen. Ze werden ingezet voor wat je noemt ‘kutklussen’ (excuser le mot), kregen amper of niet de kans echt mee te kijken in het vak en werden afgeblaft en respectloos behandeld.

Sterrenrestaurant?

Een bekende van mij studeert binnen een horecaopleiding en startte als stagiair bij een sterrenrestaurant. Ze is zeer gemotiveerd, won een prijs voor een heel originele amuse en heeft al de nodige ervaring opgedaan binnen restaurants waar ze op alle fronten mocht meekijken, meewerken en ervaring mocht opdoen. Zo niet bij het betreffende sterrenrestaurant.

Doodongelukkig thuiskomen

De eerste dag werd de studente buiten in de tuin geplaatst om bloemblaadjes te plukken van een boom. De tweede dag net zo, evenals de dag daarna en ook de vierde dag. Alleen. Doodongelukkig kwam ze thuis. Tussentijds kwam een medewerker langs die opmerkte: ‘Zo, is dat alles wat je hebt gedaan?’ Na de pluk van de blaadjes, zou er siroop van worden gemaakt. De studente keek uit naar het moment om te kijken hoe dat proces zou gaan. Toen het zover was, werd ze naar het restaurant verwezen waar een klus zou wachten. Ze wachtte een uur en er gebeurde uiteindelijk niets. Bij terugkomst in de keuken was de siroop reeds gemaakt. Toen ze aangaf dat ze het graag had willen zien, kreeg ze te horen: ‘Ik kan niet de hele tijd op jou wachten als jij wat anders doet.’

Werkdagen van 14 uur?

Ik weet dat werktijden in de horeca niet standaard zijn en dat het laat kan worden. Zo ook voor deze stagiaire. Ze moest om 11 uur s ‘ochtends komen opdraven en tot 1 uur, half 2 s ’nachts doorwerken. Vrijwel elke dag. Dat werd normaal gevonden. De stagevergoeding was zo beroerd dat de reiskosten die moesten worden gemaakt, niet eens hiervan konden worden gedekt. Toen ze graag een keer vrij wilde op een avond die voor haar belangrijk was, kreeg ze 5 minuten voor tijd te horen dat dat echt niet kon. Daarnaast werd ze afgeblaft door een van de koks die tekeer ging toen ze een keer iets niet helemaal goed deed. De studente keek ook haar ogen uit, toen bleek dat eendenlever als ganzenlever werd verkocht, en Pangafilet als Kabeljauw.

Gemiste kans

Ik hoef niet uit te leggen dat bovenstaande niet de manier is waarmee je iemand liefde voor een vak bijbrengt. De sterren bij het betreffende restaurant worden in dit geval niet verdiend door de goede en zorgvuldige behandeling van deze stagiair. En eerlijk gezegd snap ik eigenlijk niet waarom deze zaak werkt met stagiaires. Behalve dan dat het bedrijf gebruik kan maken van zeer goedkope krachten (200 euro per maand) die ‘hand gedopte erwten’ mogelijk en ‘zelfgemaakte’ siroop. Maar vooral: wat een gemiste kans. Want als professional in welk vak dan ook, wil je toch niets liever dan jouw liefde voor je vak overdragen op anderen?

Liefde voor het vak bijbrengen

Mensen liefde voor een vak bij brengen – in welk vak dan ook – is leuk en eervol om te doen. Als werkende generatie hebben we eigenlijk een belangrijke taak jonge mensen liefde voor hun aanstaande vak bij te brengen. En zeg nou zelf, ooit was je waarschijnlijk zelf die student die een vak moest leren. Hoe fijn was het dat iemand je kansen gaf, je uitdaagde om dingen te onderzoeken en ontdekken en je vertrouwen gaf dat het wel lukte. Wie haalt het dan in zijn of haar hoofd om jonge professionals respectloos te behandelen, te ontmoedigen en vooral niet mee te laten kijken binnen het vak?

Tips & wat werkt bij het werken met stagiaires

  1. Wees enthousiast over je eigen vak Liefde voor je eigen vak is belangrijke voorwaarde. Hij klinkt simpel, maar als je niet van je eigen vak houdt, hoe kun je dan je liefde overbrengen op iemand anders?
  2. Zorg voor goede afspraken aan de voorkant Veel opleidingen werken inmiddels met intakes vooraf en een lijst waaraan een stage moet voldoen. Daarbij worden eisen gesteld aan de stagiair en aan het bedrijf waar de student stage loopt. Daarin worden ook afspraken gemaakt over werktijden, vergoeding en vrije dagen of vakantie. Goede afspraken zijn geen garantie voor succes maar helpen wel.
  3. Kijk naar de motivatie van de stagiair Laat stagiaires solliciteren. Ze komen toch voor enige tijd in jouw bedrijf werken. Dus vertrouwen van beide kanten in een succesvolle periode is belangrijk. Laat ze daarom solliciteren. Zelf heb ik wel eens stagiaires afgewezen of het advies gegeven ergens anders heen te gaan, omdat ik de motivatie onvoldoende vond. Het voorkomt ook dat je iemand een stage gunt, omdat een van de ouders een goede bekende van je is. Dat is niet voldoende voor een goede stageperiode.
  4. Ben je bereid te investeren? Het aannemen van een stagiair vraagt hoe dan ook tijd en aandacht. Hoe goed je stagiair ook is, ze komen ook om zich te ontwikkelen en een vak beter te leren. Dat vraagt om aandacht, tijd en begeleiding. Als je die tijd niet hebt binnen je afdeling of organisatie, kun je er beter niet aan beginnen. Zorg voor goede begeleiding door iemand die dat echt leuk vindt om te doen, die kan motiveren en heldere feed back geeft.
  5. Accepteer dat fouten maken mag. Veel stagiaires doen het heel goed, ze zijn leergierig en zijn bereid veel dingen aan te pakken. Evengoed kan het gebeuren dat er fouten worden gemaakt. Accepteer dat dat erbij hoort. En weeg de eventuele risico’s aan de voorkant af om teleurstelling te voorkomen.
  6. Kijk wat je zelf kunt leren van de stagiair. Een stagiair komt om dingen te leren. Dikwijls kan jouw organisatie ook leren van je stagiaires. Ze kijken met de laatste inzichten, naar jouw vak en vraagstukken. En kijken nog onbevangen naar de wereld en werk. Dat kan verfrissend zijn voor jouw bedrijf.

Zelf aan de slag met werkgeluk & samenwerking? Wil je werken aan werkgeluk, samenwerking en het goed en professioneel begeleiden van je team en organisatie? Ik kan ondersteunen door middel van training, coaching en advies. Meer weten? Je kunt contact opnemen via Moniek@bluyssencommunicatie.nl, of 06-18886305.